Hvad sker der?

Vi bliver opereret i maven og ikke i hovedet!

Vi har i mange år døjet med, at vi har været for store, vi har haft problemer med at finde tøj! Både som er stort nok, men også dækker de rummelige former!

Vi skynder os at spise alt for meget mad, for ingen skal opdage, hvor meget vi egentligt spiser!

Vi skjuler, når vi spiser slik, i hvert fald den store pose!

Når vi påbegynder processen omkring at få en fedmeoperation taler vi med lægen om indstillingen til operationen. Herefter bliver vi kaldt til samtale med henblik på vurdering, om vi kan godkendes.

Når vi er blevet godkendt, gennemgår vi forberedelse til operationen sammen med andre ligestillede med bl.a. samtaler og støtte af diætist, dialog med sygeplejerske/læger. Vi bliver oplyst om, hvordan vi skal håndtere vores ændrede spisevaner, hvad vi kan forvente af vægttab, ligesom vi bliver informeret omkring hvilke komplikationer, som vi kan risikere.

Under hele processen bliver der ikke brugt megen tid på den mentale del af at få og skulle leve med en fedmeoperation.

Det kan ikke undgås, at der sker rigtig meget i vores hoved både før operationen, lige efter og løbende under den store fysiske forandring, som sker. Der sker også en forandring i vores hoved!

Hvordan skal vi håndtere de forandringer, som sker meget hurtigere, end da vi ”voksede”, hvordan oplever vores omgivelser os, og hvordan reagerer de på vores forandringer?

Det er ikke kun den opererede vi skal være opmærksom på, men også den opereredes partner og nærmeste omgivelser.

I Gb-foreningen arbejder vi på, at det mentale element bliver en del af pakken omkring at få en fedmeoperation, men vi er ikke i tvivl om, at det er en opgave, som kræver tålmodighed.Vi arbejder samtidig på at finde en løsning, så vi kan være med til at facilitere rammer og rum til at vi kan medvirke til at understøtte støtte og information om dette meget vigtige element!